Yeni yıla birkaç gün kaldı. Hediye trafiği hareketlendi. Herkes en doğru hediyeyi bulmaya mesai harcıyor. Şirketler de her yıl olduğu gibi çalışanlarına yılbaşı hediyesi için promosyon ürün arayışına girmiş durumda. Promosyon ürün pazarı yılın en hareketli günlerini yaşıyor. Yılbaşı hediyesi olarak ilk akla gelen kurumsal hediye ajanda. Ama bu yıl ajandaya pek rağbet yok. Firmalar bu yıl ajandanın yerine powerbank, USB, kupa gibi promosyon ürünleri veriyor. Çikolatanın tahtını ise yıkacak bir ürün henüz gelmedi. Yılbaşına özel hazırlanan çikolata kutularına olan talep artmış durumda.
AJANDADA YÜZDE 7 DÜŞÜŞ
Promosyon Ürünleri İmalatçıları ve Satıcıları Derneği (PROMOTÜRK) Genel Başkanı Mehmet Yücetürk’e “Bu yıl kurumsal hediyelerde durum nasıl” diye sorduk. “Dijital dünyada iletişim çağında yazmaya olan ilgi her geçen gün azalıyor. Bunun yerine daha çok teknolojik ürünler; powerbank, USB ya da plaza hayatında çalışanların kahveye olan ilgisi sebebiyle mug’lara çok ciddi bir talep artışı var. Aynı zamanda firmalar müşterilerine yönelik geliştirdikleri kişileştirme uygulamasını kendi çalışanları için de kullanıyorlar. Daha çok yılbaşı hediye paketlerine ve teknolojik ürünlere yönelme var” yanıtını aldık.
Peki ama her dönemin hit hediyesi ajanda dijital çağdan nasıl etkilendi? Yücetürk’ün verdiği bilgiye göre ajanda adet bazında en çok tüketilen hediye olsa da üretiminde ciddi oranda azalma var. Yücetürk, “Ajanda üretiminde her yıl bir azalma gözlemliyoruz. Kendi üyelerimizden aldığımız rapora göre geçen seneye göre yüzde 7 düşüş var” dedi. Yücetürk ayrıca ajanda fiyatının son iki yıllık süreçte yüzde 300’ün üzerinde arttığını da belirterek, “Bunda en büyük etken pandemi ile birlikte tedarik zincirinin bozulması oldu. Uzakdoğu’dan tedarik edilen kağıt fiyatlarının artması ve aynı zamanda kurundaki yükseliş etkili gelişmeler. Firmalar da satın alma alışkanlıklarını fiyatlara göre değiştirmek zorunda kalıyorlar” diye konuştu.
İHRACAT BÜYÜYOR
Mehmet Yücetürk, ihracatla ilgili olarak da, “Pandemiden sonra global çapta tedarik zincirinin kırılmasıyla yurtdışındaki birçok firmanın satın alma açısından Türkiye’ye karşı büyük bir teveccüh oldu. Her yıl ihracatını artıran promosyon sektörü 2022’de 2 milyar dolar ihracat sağladı. 2023 yılı ihracat rakamımızın 2.5 milyar dolar olmasını bekliyoruz. 2024 hedefimiz ise 3 milyar dolar. En çok ihracatını yaptığımız ürünler de ahşap, seramik ürünler ile tekstil ve metal hediyeler oluyor” dedi.
ÇİKOLATAYA TALEP YÜZDE 100 ARTTI
Yılbaşı hediyeleşmesi çikolatasız düşünülemez. Kurumsal şirketler de çalışanlarına yeni yıl için çikolata vermeyi tercih ediyor. Patiswiss CEO’su Elif Aslı Yıldız, bu yılbaşında çikolata satışlarında ciddi artış olduğunu belirtti. Yıldız, “Geçen seneye göre çikolata satışlarında yüzde 100’den fazla artış yaşıyoruz. Bu sene çok çeşit koyduk. Büyük kutulu çikolatalar ve yeni yıl tasarımlı ürünlerimiz daha çok tercih edildi. Özellikle ulusal marketlerde de çok fazla çeşide yer verdik. Fiyatları da baskılıyoruz” dedi. Yıldız ayrıca, çikolata alırken kakao yağı oranının yüksek, şeker oranının ise düşük olmasına dikkat edilmesi gerektiğini de belirtti.
E-TİCARETTE DE AJANDA TALEBİ AZALDI
e-ticaret satışlarındaki durumu değerlendiren IdeaSoft CEO’su ve TOBB E-ticaret Meclis Üyesi Seyhun Özkara da “Ajanda satışları özellikle dijital not alma alışkanlığının daha da artması ve yaygınlaşmasıyla birlikte bir miktar düşüş göstermekte. Özellikle bu alanda geliştirilen kullanışlı çözümler kâğıda bağlı not alma kültürünü yavaş yavaş dijitale taşıyor gibi görünüyor. Daha önceki yıllarda verilen termos, kalem ve benzeri hediyelerin yerini yavaş yavaş birden çok üründen oluşan genellikle bireysel veya kişinin ailesi ile beraber kullanabileceği paketler veya sepetler almaya başladı” dedi.